Väčšina európskych hráčov, ktorí sa jedného dňa presadia v NHL, pútala svojim ohromným talentom od útleho veku a už pred dovŕšením dospelosti zbierala skúsenosti v seniorskych súťažiach. V nich neraz prevyšovala aj ostrieľaných spoluhráčov. Z trošku iného súdka je ale príbeh najproduktívnejšieho Nóra v histórii profiligy.

34-ročný Mats Zuccarello v základnej časti NHL nazbieral v 618 dueloch dovedna 427 bodov, pričom všetci ostatní Nóri majú v tejto súťaži na konte 701 štartov a 181 bodov. Zuccarello je teda „zodpovedný“ za 70,23% všetkých nórskych bodov v profilige. Ak by si ale niekto myslel, že už v dorasteneckom veku musel byť v Nórsku suverénom, mýlil by sa.

Áno, síce už ako 16-ročný mal priemer cez bod na duel v nórskej lige U18 a o rok i v U19, prechod do seniorskej súťaže, ktorá v Nórsku nebola vtedy (a ani dnes nie je) práve „špičková“, bol preňho vzhľadom na neskoršie úspechy pomerne vlažný. Pred dovŕšením plnoletosti dostal šancu len v jedinom zápase.

v NY Rangers jeho zámorská kariéra štartovala

Keďže je narodený 1. septembra 1987, dospelým sa stal pred štartom sezóny 2005/06. Podobne, ako tie predošlé ju strávil ako hráč známeho domáceho klubu Frisk Asker z cca 60-tisícového mesta Asker. V tej sezóne by útočník s parametrami na NHL mal nórsku konkurenciu valcovať. On ale nastúpil dvakrát aj v juniorskej lige a v seniorskom tíme sa objavil dovedna 21 krát s nepresvedčivou bilanciu 5+3.

Zlom nastal až následne, keď v ročníku 2006/07 dosiahol v 43 dueloch 59 bodov a o ďalšiu sezónu neskôr získal Zuccarello v 33 zápasoch 64 bodov a dostal sa konečne aj do seniorskej reprezentácie. V rokoch 2008-2010 pôsobil vo švédskej Elitserien v drese MoDo (90 duelov / 104 bodov), odkiaľ sa presunul do NHL, hoci v prvých dvoch rokoch ešte striedavo štartoval aj v AHL.

V uplynulom ročníku bol ale napríklad tretím najproduktívnejším hráčom Minnesoty Wild a Nóri si vďaka nemu môžu povedať, že v sezóne 2020/21 bol ich najproduktívnejší hráč bodovo na tom lepšie, než akýkoľvek Slovák.

Zdroj: Športovýmagazín.sk, Eliteprospects.com | Foto: Twitter